Preguntes freqüents

Què és?

Què és el La Meva Salut?
És un espai digital personal, de consulta i de relació, que permet a la ciutadania disposar de la seva informació personal de salut i d'altres serveis en línia per fer tràmits, consultes i tenir cura de la seva salut de forma segura i confidencial.
Per què s'ha fet?
La Meva Salut és un projecte del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya que posa a disposició dels ciutadans la informació del seu historial clínic. Aquesta informació és propietat del ciutadà i l'ha de tenir, en tot moment, al seu abast.
La seva finalitat és afavorir la vostra participació i coresponsabilitat en la cura de la vostra salut, conjuntament amb els equips que us atenen quotidianament. També ésdevé una eina per a la millora de la qualitat de l'atenció i promou l'ús racional dels recursos sanitaris.  
D'on surten les dades de La Meva Salut?
Quan els professionals sanitaris introdueixen dades a les vostres històries clíniques del centre en què us atenen, mitjançant un sistema automatitzat, les dades més importants s'incorporen a un repositori de dades i es publiquen a la vostra història clínica compartida (HC3) i des d'aquell moment, són visibles a La Meva Salut perquè les pugueu consultar.
Què és la història clínica compartida a Catalunya (HC3)?
És una eina del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya on s'incorporen les dades més rellevants sobre la salut d'una persona. Els professionals sanitaris, prèvia acreditació i autorització, poden compartir i consultar la informació de l'historial clínic de les persones que atenen, des dels diferents hospitals i centres d'atenció primària. D'aquesta manera s'evita la repetició de proves o haver de demanar informes si us traslladeu de localitat.
Hi consten totes les dades d'un centre on m'han atès?
Es tracta d'un projecte al qual s'incorporen progressivament els diferents centres de la xarxa sanitària pública, però encara no està desplegat a tot el territori de Catalunya. Per això, hi ha la possibilitat que el vostre centre o algun dels centres on heu estat atesos no hi hagi introduït encara la informació.

Com puc accedir-hi?

Qui hi té accés?
La persona titular de la targeta sanitària individual, que tingui 16 anys o més i que tingui certificat digital o que hagi sol·licitat la contrasenya al seu centre d'atenció primària (CAP). En el futur s'habilitarà la forma perquè els pares o representants legals puguin accedir a La Meva Salut dels fills menors. 
Els pares o mares o representants legals poden demanar tenir accés a la dels seus fills. Més informació

Què he de fer per accedir-hi?

Per accedir a La Meva Salut cal el codi d'identificació personal (CIP) de la vostra targeta sanitària individual (TSI) i un certificat digital o una contrasenya. Podeu demanar la contrasenya presencialment al vostre CAP.
Puc accedir-hi utilitzant dispositius Apple?
Sí, es poden utilitzar dispositius Apple sempre que es compleixi el que indica la secció "Requeriments mínims". Els certificats oficials que utilitza La Meva Salut no estan homologats per Apple i això pot provocar que es mostri un error que informa que la connexió no és privada. Això no obstant, l'accés és segur amb independència que els certificats utilitzats estiguin o no homologats per Apple.
Què he de fer si no autoregistro la meva contrasenya abans de 4 dies?
Si manteniu la mateixa adreça de correu electrònic que vau lliurar en el moment de sol·licitar l'accés al vostre CAP, podeu trucar al 061 CatSalut Respon. En cas que vulgueu modificar l'adreça, haureu de començar de nou els tràmits al CAP.
Què he de fer si m'ha caducat la contrasenya?
La vostra contrasenya d'accés caduca al cap d'un any. Cal que la renoveu.
Quinze dies abans que caduqui, cada dia que accediu amb el vostre codi usuari i contrasenya, es mostrarà un avís informant-vos dels dies restants per exhaurir aquest termini. Si ja ha passat l'any i ja ha caducat, quan hi accediu us demanarà que la renoveu. 
Què he de fer si no recordo la contrasenya?
Si heu oblidat la vostra contrasenya, teniu la possibilitat de generar-ne una de nova. Per fer-ho heu de fer clic a l'enllaç "He oblidat la meva contrasenya", ubicat a la pàgina d'accés, sota l'opció "Contrasenya".
Com puc canviar o renovar la contrasenya?
Podeu modificar la contrasenya o la pregunta i resposta de seguretat si situeu el cursor sobre el vostre nom, que es mostra en la zona superior dreta de la pantalla, al costat de l'opció "Desconnexió".
Què he de fer si el meu accés ha estat bloquejat temporalment?
En cas que el vostre accés estigui bloquejat, podeu trucar al 061 CatSalut Respon.
Què he de fer si el certificat digital és correcte però, quan introdueixo el codi d'identificació personal (CIP), apareix un missatge d'error?
En aquest cas no hi ha coincidència entre el vostre DNI del certificat i el DNI del registre central de persones assegurades del Servei Català de la Salut. Haureu d'anar al CAP a demanar que corregeixin el vostre DNI.
Els pares o representants legals poden accedir al La Meva Salut dels menors d'edat?
S'està treballant perquè aquesta opció sigui possible ben aviat.

Accés a LMS dels fills o persones de les quals soc responsable legal

De qui puc sol·licitar accés a La Meva Salut?
Dels fills menors de 18 anys.
Entre 16 i 18 anys, necessitareu l'autorització del vostre fill.
De les persones de les quals sigueu responsable legal.
Ja tinc accés a La Meva Salut, per demanar-lo per als meus fills he d'anar al CAP?
Sí, i haureu de portar la documentació per acreditar-ho: la vostra TSI i DNI o NIE i la TSI dels vostres fills o documents que us acrediten com a responsable legal.
No tinc accés a La Meva Salut, per accedir a la dels meus fills he de demanar accés per a mi?
Sí, és imprescindible per entrar a La Meva Salut dels fills disposar d'un accés a la vostra. Podeu demanar l'accés al CAP o també hi podeu accedir si disposeu d'un certificat digital i, aleshores, només haureu de sol·licitar l'accés a la dels fills. 
Entro a LMS amb certificat digital, per demanar-lo per als meus fills he d'anar al CAP?
Sí, i haureu de portar la documentació per acreditar-ho: la vostra TSI i DNI o NIE i la TSI dels vostres fills i els documents que us acrediten com a responsable legal.
Puc accedir a La Meva Salut amb certificat digital i amb contrasenya?
Sí, es pot tenir certificat digital i contrasenya. Quan hi accediu haureu de triar amb quina de les dues autentificacions ho voleu fer.
Puc demanar l'accés a LMS dels meus fills per a la meva parella?
No, el tràmit és personal i tant el pare com la mare o els responsables legals han de fer el tràmit de forma individual en el CAP i han de portar la documentació corresponent.
Podem tenir accés a LMS dels meus fills la meva parella i jo alhora?
Sí, poden accedir ambdós progenitors i totes les persones que exerceixen de tutors legals d'una persona. 
Puc mantenir l'accés dels meus fills més enllà dels 18 anys?
No, el sistema informàtic automàticament us n'eliminarà l'accés. Només el podreu mantenir si quan vau sol·licitar l'accés el document legal indica que la vostra responsabilitat legal no finalitza amb la majoria d¿edat del fill. 
Tinc la potestat parenteral del meu fill. Puc demanar que li treguin l'accés a la meva parella perquè l'ha perduda?
Sí, heu d'anar al CAP a fer la petició amb la sentència ferma signada pel secretari judicial.
Què passa quan els pares estan separats?

Poden demanar-hi l'accés tots dos.

En els casos de pares separats tan sols si en la sentència de divorci es tracta de potestad parental i s'atorga a una de les dues persones, la que la tingui podrà demanar que l'altra no pugui demanar l'accés a LMS.

Puc demanar deixar de veure LMS dels meus fills?
Sí, ho podeu demanar al CAP amb el vostre DNI o NIE.
Veuré la informació d'un fill que va morir?
No, i no es pot demanar mantenir-hi l'accés.
Un fill d'entre 16 i 18 anys pot demanar treure l'accés a un pare/mare o tutor?
Sí, pot revocar-li i tornar-li a autoritzar l'accés tantes vegades com vulgui i ho pot fer des de La Meva Salut o anant a demanar-ho al CAP.
Cuido un infant però té la responsabilitat legal la Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència (DGAIA), podré demanar l'accés a LMS?
No.
Puc demanar accés a LMS del meu pare, mare o familiar que és molt gran?
No, l'accés és personal i intransferible. Només ho podreu sol·licitar si disposeu del document que us acredita que sou el seu responsable legal.
Tinc un fill que vol accedir a LMS, quan jo demani l'accés com a pare, mare o responsable legal, puc demanar-lo per a ell?
No, el tràmit és personal. Si el vostre fill té 16 anys o més haurà de fer el tràmit personalment al CAP i haurà de portar la TSI i el seu DNI o NIE.
Tinc un fill que accedeix a LMS, puc demanar que li treguin l'accés?
No, la informació de LMS és personal.
Des de quina edat i fins a quina edat poden accedir pares, mares i responsables legals a LMS dels fills?
En el cas de fills menors d'edat, des dels 0 als 18 anys. Entre els 16 i 18 anys necessitareu la seva autorització.
En el cas de persones de les quals sou responsables legals, des de la data de la sentència judicial i fins a la data que aquesta estableixi o fins que hi hagi una nova sentència.
Quantes persones poden accedir a LMS d'un fill?
El pare, la mare i les persones que tinguin la responsabilitat legal.
Els fills de 16 a 18 anys poden saber si els seus pares o tutors accedeixen a les seves dades?
Sí, quan demanin l'accés se'ls informarà quines persones també l'han demanat i hauran de donar el seu consentiment.
A dins de LMS hi trobaran l'enllaç 'Tutors autoritzats' i podran veure quines persones hi tenen accés, i en l'apartat 'Podeu consultar els accessos a les vostres dades' podran saber qui hi ha accedit.
Soc el responsable legal d'una persona que té accés a LMS. Puc demanar que li treguin l'accés?
Només ho podreu sol·licitar si el document legal determina que sigui així. 
Quan estic a LMS del meu fill podré fer totes les gestions que puc fer amb la meva LMS? 
Sí, quan esteu a LMS tot el que feu és com si ho fes el vostre fill o persona de la qual en sou responsable legal.
Quina identificació veurà el professional sanitari quan tingui una consulta virtual (eConsulta) des de LMS d'un fill?
Cap, quan estigueu a LMS del vostre fill és com si qui estigui fent les consultes sigui ell, això vol dir que us haureu d'identificar. Com en el cas d'una consulta telefònica: 'soc el pare o la mare o el tutor de ...,'
Totes les persones que accedeixen a LMS d'un fill podran veure les consultes i respostes virtuals de l'eConsulta que s'hagin fet als professionals?
Sí, totes les persones que hi tenen accés.
Són necessàries diverses contrasenyes per accedir a LMS dels fills?
No, perquè s'hi accedeix amb la vostra. 
Quan haureu entrat amb la vostra contrasenya (o amb el vostre certificat digital) trobareu el nom (o noms) de les persones de les quals teniu accés i haureu de triar en quina LMS entreu, la vostra o la del vostre fill.
Vull entrar a LMS d'un fill i, després, a la d'un altre però el sistema em fa tornar a entrar?
Sí. Una vegada heu entrat a LMS d'un fill, quan vulgueu entrar a LMS de l'altre fill o a la vostra primer haureu de desconnectar i tornar a accedir-hi des de l'inici amb la contrasenya (o el certificat digital).
A quants fills pot accedir un pare, mare o adult?
A tots els que sol·liciti i estigui acreditat segons els requisits.
Quants adults poden accedir a LMS d'un fill?
Tots els que ho sol·licitin i estiguin acreditats segons els requisits.

Què hi puc trobar?

Quines dades hi ha?
Hi trobareu la informació generada per l'atenció sanitària prestada en tots els centres assistencials públics:
  • Dels centres d'atenció primària on heu estat atesos:
    • diagnòstics
    • medicaments prescrits del pla de medicació actiu
    • vacunes (immunitzacions) si estan enregistrades al centre
  • De l'atenció rebuda a hospitals (en format PDF):
    • informes d'alta d'ingrés
    • informes d'urgències
    • informes dels metges especialistes
  • De proves o intervencions que us han fet (en format PDF) les imatges mèdiques (RX, TAC, etc.) no s'han inclòs a La Meva Salut perquè és necessari disposar d'un programari específic per poder-les visualitzar):
    • informes de laboratori (resultats d'analítiques)
    • informes de diagnòstic per la imatge (radiologia)
    • informes d'altres proves que us han fet
  • També hi podeu consultar les visites i les proves programades, la llista d'espera en cas que estigueu pendents de sotmetre-us a una intervenció quirúrgica amb temps màxim d'espera garantit i el document de voluntats anticipades, si ja l'heu registrat, i informació per fer-vos donant d'òrgans.
  • La Meva Salut també disposa de diverses eines per gestionar tràmits i serveis, com per exemple demanar hora, programar visites de vacunes internacionals i el servei d'eConsulta (atenció no presencial si els professionals mèdics o d'infermeria del vostre centre ja presten aquests serveis, atès que els centres s'estan incorporant progressivament a l'eConsulta). 
Puc trobar-hi els comunicats de baixa laboral?
Els comunicats de baixa laboral només els lliura el metge o metgessa durant la visita mèdica, a partir de la valoració del vostre estat de salut. És obligatori assistir a les visites mèdiques per poder continuar de baixa.
Més informació sobre la baixa laboral al Canal Salut

Informes clínics

S'identifiquen els autors dels informes?
Els informes sempre tenen un autor que es pot localitzar i es veu a la signatura del document. 
Per què no hi ha els informes d'alta d'un ingrés hospitalari que vaig tenir i sí que n'hi ha de posteriors?
Teniu a la vostra disposició i us podeu descarregar els informes que us han fet quan us han prestat atenció sanitària i el centre els ha publicat a la història clínica compartida; si en trobeu a faltar algun serà degut al fet que és anterior al 2008. 
També pot ocórrer que un centre hagi començat a publicar la informació a la història clínica compartida a partir d'una determinada data i només hi hagi els informes des d'aquell moment en endavant. Si trobeu a faltar algun informe que pugueu necessitar, ho heu de comentar amb el centre assistencial que us el va fer i sol·licitar que el publiquin a la història clínica compartida, aleshores serà visible des de La Meva Salut.

Vacunes

Hi apareixen totes les vacunes?
Si el centre assistencial on us van atendre ha registrat la informació de les vacunes que us ha posat o les que teniu al vostre carnet vacunal, apareixeran a La Meva Salut; si no hi surten és perquè encara no les han enregistrat o el vostre centre encara no ha comunicat la informació a la història clínica compartida.
I, en la pantalla de vacunes, per què hi ha colors diferents? Què vol dir cada color?
Els diferents colors indiquen l'origen de la informació. El color verd indica que la informació sobre la vacuna prové de qui l'ha administrat. El blau indica que la informació prové del registre fet a partir de la vostra targeta d'immunitzacions. El color rosa indica que la informació prové del que cada persona ha dit al professional i el vermell correspon a comunicacions d'una mateixa vacunació per duplicat (enregistrades per diferents centres).
Més informació sobre vacunacions al Canal Salut

Medicació

Per què al pla de medicació hi consta un medicament i a la farmàcia me n'han donat un altre?
El farmacèutic o farmacèutica pot canviar un medicament del pla de medicació que us han prescrit perquè el medicament que us ha donat té el mateix principi actiu. El que és important del medicament és el principi actiu. El nom comercial d'un medicament pot variar segons el laboratori que l'hagi fabricat però el principi actiu és el mateix.
Més informació sobre la recepta electrònica al CatSalut

Voluntats i donacions

Qui pot ser donant d'òrgans i teixits?
Qualsevol persona és donant potencial, sempre que en vida no s'hagi manifestat en contra de la donació. Les condicions clíniques en el moment de la mort determinen els òrgans i teixits que són vàlids per al trasplantament.
En el cas de menors d'edat i persones discapacitades, s'ha de respectar la voluntat de les persones que en tinguin la pàtria potestat (Llei 30/1979, de 27 d'octubre).
Pel que fa a la donació de donant viu, d'acord amb la normativa vigent que preveu i regula aquesta possibilitat, es limita a situacions en les quals puguin esperar-se grans possibilitats d'èxit del trasplantament. En principi, pot ser donant viu qualsevol persona adulta i sana que sigui compatible amb la receptora; però no es pot oblidar que aquesta situació també comporta una sèrie de riscos, com qualsevol operació quirúrgica.
En quines circumstàncies ha de produir-se la mort per poder donar els òrgans i teixits?
Per poder donar els òrgans i els teixits, el donant ha de morir en un hospital (després d'una aturada irreversible de les funcions cerebrals o de les funcions cardiorespiratòries, sense que hi hagi possibilitat de recuperació). Només d'aquesta manera podrà mantenir-se el cos artificialment des del moment de la mort fins al de l'extracció dels òrgans i teixits.
Puc modificar la meva decisió?
La decisió de ser donant és reversible i, si us ho repenseu, podeu desactivar l'opció que hi ha a La Meva Salut.
Com es respecta la voluntat del donant d'òrgans i teixits després de la seva mort?
Quan s'ha fet tot el possible, s'han utilitzat tots els mitjans per salvar la vida d'una persona i els metges no relacionats amb els trasplantaments confirmen el caràcter irreversible del procés, es certifica la mort d'acord amb els criteris mèdics i legals establerts en aquests casos.
Un cop certificada la mort, l'equip mèdic de trasplantaments valora quins òrgans i teixits poden servir per curar altres persones o millorar-los la salut.
Si la donació és possible, la persona encarregada de coordinar els trasplantaments a l'hospital comprova la voluntat expressada en vida pel donant amb tots els mitjans al seu abast, però sempre ho consulta a la seva família, que és qui té l'última paraula.
Més informació al Canal Donació i Transplantaments
 

Llistes d'espera

Puc saber quan m'operaran?
Podeu conèixer la mitjana de temps d'espera per al seu tipus d'intervenció quirúrgica en el centre que us l'han de fer, però no hi ha informació personalitzada sobre la intervenció en concret. També podeu trobar-hi una data de la intervenció, en cas que el centre l'hagi notificada, i el termini màxim d'espera garantit, segons la normativa vigent.
Hi apareixen totes les intervencions quirúrgiques?
Hi ha totes les intervencions quirúrgiques llevat de les cardíaques i oncològiques. A banda d'això, si s'ha traslladat a un altre centre, pot ser que la intervenció no es mostri si el centre d'origen ha fet la comunicació de baixa i el nou centre encara no n'ha fet la inclusió al registre de la llista d'espera.
Què he de fer en cas de dubte o desacord amb aquestes dades?
Heu d'adreçar-vos directament al centre on us faran la intervenció.

Tràmits

Què és l'eConsulta?
L'eConsulta és una eina de consulta interactiva entre el ciutadà i professional de salut que complementa l'atenció presencial. Us permet enviar consultes en qualsevol moment del dia i des de qualsevol dispositiu, amb la possibilitat d'fegir-hi fitxers annexos, com ara imatges. El professional us respondrà en un termini màxim de 48 hores en dies laborables i rebreu una notificació per correu electrònic quan ho faci.
Com hi puc accedir?
Per accedir a l'eConsulta cal que ho sol·liciteu al vostre professional mèdic o d'infermeria d'atenció primària, ja que és necessari que us donin d'alta d'aquest servei. Aquest servei està en fase de desplegament als centres del territori català. Quan el vostre equip d'atenció primària tingui el servei disponible, els professionals us ho comunicaran en una de les visites presencials que feu al vostre centre sanitari.
Puc utilitzar aquest servei en cas d'urgència?
En no ser un servei en línia, no està previst per a consultes urgents o que requereixin d'una resposta immediata. Per a aquest tipus de consultes podeu trucar al 061 CatSalut Respon o adreçar-vos directament al CAP, a un Centre d'Urgències d'Atenció Primària (CUAP) o a un servei d'urgències hospitalàries.
Els serveis i tràmits disponibles són els mateixos per a tothom?
Els serveis i tràmits disponibles varien segons el proveïdor sanitari (hospitals, centres d'atenció primària, etc.) que us correspon en funció del lloc on residiu, tot i que el CatSalut vetlla per l'equitat en els serveis i, a la llarga, independentment del centre que us pertoqui, tindreu els mateixos serveis bàsics a La Meva Salut.
 

Altres qüestions

Què he de fer si vull exercir el dret de rectificació?
Si l'error detectat a les dades que veieu a La Meva Salut és de dades personals, de contacte i/o del vostre centre i equip d'atenció primària, cal que us adreceu al vostre CAP. Si l'error detectat és a les dades d'informació assistencial, cal que contacteu amb el centre assistencial on heu estat atesos.
Puc afegir-hi dades?
En aquests moments es poden introduir algunes dades relacionades amb la vostra salut de forma personalitzada (el pes, la talla i si sou fumador). S'està treballant per tal de poder aportar documents i informes.
On m'he d'adreçar si tinc algun dubte o hi ha alguna incidència tècnica?
Podeu adreçar-vos al 061 CatSalut Respon les 24 hores del dia, 365 dies a l'any. Eviteu utilitzar l'enquesta Opina sobre La Meva Salut, anònima i orientada a la millora dels serveis, per comunicar dubtes o queixes sobre la vostra informació personal de salut.